söndag 9 december 2012

Fransk julmarknad..

..är väl inte riktigt som en svensk.. För min del är det mer stämningen, att ga runt bland massa folk, känna nagon god doft osv som gör det mysigt. Men.. här finns ingen snö, inga fina saker att köpa.. Ja, är man svensk sa är man! Man byter ju inte kultur och känsla bara sadär för att man bor utomlands, inte jag i alla fall. 
Jag märker att manga där hemma klagar och är negativa för kylan och snön dessa dagar, och jag blir bara sa ledsen. För det första är det Sverige, och ja, där har man 4 arstider, dvs ofta snö pa vintern! Här finns ingen snö, och det är inte alls mysigt med en gra, ruggig och regnig jul (vinter)!! Visst kan vi ha torra, krispiga och soliga dagar men en vit jul är ju drömmen! Men man uppskattar väl saker & ting bättre när man inte har möjlighet till det! Sa till alla skandinaver: NJUT! Och undvik att komma in i nagon negativ och gnällig spiral, för utomlands är ju svenskarna kända som öppna och glada och lat det förbli sa!!!

Vi besökte julmarknaden i Saint Emilion igar, som sagt lite annorlunda men vacker miljö!!


Julgranar och Karl-Johan pallar..

Fin arkitektur..

Honung..

Annorlunda kransar..

Kläder..

Härligt ljussken..

...

...

En del värmde sig utomhus..

...

Vi värmde oss med varm choklad inomhus..

..med en vacker utsikt över byn..

Nu ska vi ta tag i den där pepparkaksdegen, eller i slutändan blir det väl bara jag som star där och knadar.. Har ni det likadant? ;) När det kommer till ätandet sa hjälper hela familjen glatt till!!!

Ha en toppensöndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar