måndag 4 juni 2012

Tjejhelg i norr

Ja i dag är jag trött.. Puh.. Har haft en härlig helg med ett gäng tjejer en bit norrut härifran. Jag är med i en internationell organisation som sysslar med välgörenhet, för bland andra cancersjuka.. Vi kallar oss The Ladies Circle och finns i ett 30-tal länder. Även Sverige!
Denna helg var det arliga stormötet i en stad som heter Laval. Den motsvarande herrklubben var ocksa med, men min man fick vara hemma med pojkarna denna gang! :)
Vi drog i väg i fredags kväll pa en ca 5-6 timmars bilresa, lite tröttsamt men oj vad vi skrattade da vi akte fel lite här och där! Trots en gps!!! Kanske man inte ska tala om men kan ju tillägga att den var lite gammal och slö! 
Hela lördagen var det möte, men vi slank ut vid lunch och hann upptäcka stan litegrand. Och den var ju jättefin! Vackra gamla hus och mysiga kvarter.

Charmiga hus

Lite gammalt och slitet men fint!

Vi at en god men enkel lunch vid vattnet som rann genom staden. En krispig sallad med lax och potatis, ett glas rosé och som alltid i Frankrike en efterrätt! Ja, fransmännen (och fransyskorna!) äter nästan alltid efterrätt! Lunch som middag! Jag vet inte hemligheten än hur de haller sig smala.. Men en sak är säker, de äter ju knappt nagon frukost! Jösses hur kan man hoppa över det??? Och OM det är frukost pa schemat sa är det nästan bara sött! Vilket kan vara gott en söndagsmorgon tycker jag, en god croissante med sylt pa, ett chokladbröd att doppa i kaffet bakom tidningen mmmm.... Men inte allt för ofta tack, nej vi haller oss till den svenska traditionen hemma hos oss!

Min efterrätt! En café gourmand precis som jag vill ha den!
En kaffe och en liten bit av allt!
En café gourmand finns pa de flesta restauranger.

Mysig liten gata

Givetvis en ostaffär

Visst ser det härligt ut med allt det gröna?!

Söt liten terass

Laval

Pa kvällen var det fest! Gala! Sa det var att svida om till den där lilla svarta och pa med klackarna! Trevligt trevligt! Champagne och snittar bjöds det pa i vanlig ordning, sen blev det 4 rätters med vin.. Det var jättemycket folk i en stor sal. Folk fran hela landet och sa jag, "den där svenska tjejen" ;)
Ett superbra band spelade, verkligen jättebra! Ett stort plus! Danselidans och ont i fötterna, massa skratt och bubbel!
Behöver jag tala om att det var ljuvligt med en sovmorgon dagen därpa...?!? Mmmm..
Nu är det dags att sova igen, ingen sovmorgon i morgon..

Bonne nuit

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar