tisdag 10 juni 2014

Odla hemma..

Tänk att det är prick 2 manader sedan mitt sista inlägg?!?! Skäms pa mig! Men vet ni, jag har bade tänkt och velat blogga nästan varje dag sedan dess.. men ibland räcker inte tiden till. Även om jag är en hemmafru (!) sa har jag mycket att göra. Det är inte bara att ga runt och plocka med blommor ;) som man kanske gärna ibland vill ;)

Sluttjatat om min franvaro, nu till mitt lilla grönsaksland!
När vi flyttade hit, för exakt 3 ar sen, fanns här redan en liten plats för att odla. Andra sommaren i huset försökte jag mig pa nagra tomater. De växte som aldrig förr men blev mogna just när vi akte till Sverige. Och dog av uttorkning.
I ar har jag valt gurka, sallad, morötter och ater igen tomater. Och det växer! Salladen frodas och gror som bara den i en gammal làda fran en av mina favoritloppisar här intill. Jag ska ocksa fa en pumpaplanta av en mamma pa förskolan, sa snällt!
Det känns sa nyttigt och bra att ha egna grönsaker. Jag köper annars mycket ekologiskt men att det växer i ens egen trädgard är ju alldeles underbart!
Jag vill att barnen kan springa och äta tomater och annat som de vill. 
Jordgubbar och olika fruktträd har vi ocksa. Far nog även bli potatis en dag!!!

Jag är inte en person som läser och kollar upp saker innan utan jag lär mig av mina misstag! Broschyrer och liknande är det värsta jag vet!
Sa efter 3 ar här, vi gar nu in pa den fjärde sommaren, har jag lärt mig mycket pa egen hand i min trädgard. Manga blommor har dött, men nu vet jag (bättre) vad som funkar och även vad jag vill ha!

...

...

...


Ha en fin tisdag!


2 kommentarer:

  1. Ser härligt ut och jag kan konstatera att odlingen kommit längre hos dig än hos mig i Sverige :)

    SvaraRadera
  2. Oh så roligt att du är tillbaka. Har saknat dig och dina härliga bilder.
    Låter helt underbart med egen odling. Man lär sig ju av misstagen innan man hittat rätt. Lycka till. /Britt-Marie

    SvaraRadera